Budowle architektoniczne, wspaniałe krajobrazy, muzea oraz gościnność to tylko niektóre z czynników zachęcających turystów do odwiedzenia konkretnej destynacji. Okazuje się jednak, że coraz częściej na popularności zyskuje także turystyka kulinarna.
Dzięki rozwojowi turystyki kulinarnej, turyści mają możliwość doświadczenia i zasmakowania wielu kuchni w jednym miejscu. Obecnie jest to dla turystów tak samo ważne jak zakwaterowanie, czy klimat atmosferyczny.
Jak wynika z danych przestawionych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej, ta gałąź turystyki bardzo szybko rośnie na znaczeniu. Są na to przekonujące dowody:
- Liczba wniosków wypełnionych na internetowej stronie stowarzyszenia stale rośnie i osiągnęła już poziom z roku 2008, czyli z czasu przed ogólnoświatową recesją gospodarczą.
- Średnia liczba konsumentów odwiedzających strony internetowe restauracji wzrosła z 12 w 2003 do 173 obecnie.
- Liczba touroperatorów oferujących wycieczki kulinarne wzrosła z zaledwie kilku w 2003 roku, do 150 obecnie.
- Liczba członków stowarzyszenia wzrosła do poziomu 16 000 od roku 2003, kiedy to stowarzyszenie powstało.
Turystyka kulinarna zdecydowanie koncentruje się na wykwintnych potrawach, ale nie ogranicza się wyłącznie do tego. Ta gałąź turystyki ma również na celu zapewnienie turystom niezapomnianych wrażeń w pełnym tego słowa znaczeniu. Wykwintni smakosze, to jedynie 8% turystów kulinarnych, reszta to „normalni” ludzie liczący na liczne atrakcje i dobrą zabawę.
Warto również zaznaczyć, że turystyka kulinarna to świetny sposób na poznanie kultury innego kraju. Aby tego dokonać, wydaje się, że muszą być spełnione cztery czynniki:
- Miejsca parkingowe – brak lub nieodpowiednia liczba miejsc parkingowych może zniechęcić turystów. Aby tego uniknąć restauracje powinny zapewniać wystarczającą ilość miejsc parkingowych i odpowiednio to reklamować.
- Niebanalny pomysł – oryginalny sposób prezentacji, wyobraźnia i sposób opowiadania może przyciągnąć uwagę potencjalnych turystów. Przykładem może być tutaj Kedonganan – Jimbaran - wioska rybacka na Bali, która została przebudowana i nastawiła się wyłącznie na turystykę kulinarną. Na jej powierzchni znajdują się 24 kawiarnio-restaurację oferujące cudowne owoce morze.
- Dobre relacje z miejscową ludnością – jest to bardzo ważne w kontekście budowania pozytywnego wizerunku lokalu. Dobre relacje z miejscowymi można osiągnąć na przykład poprzez zatrudnianie ich jako obsługi restauracji lub inny rodzaj współpracy.
- Współpraca z innymi restauracjami – wydaje się, że w dzisiejszych czasach traktowanie innych restauracji jako konkurencję jest nierozsądne. O wiele bardziej korzystna jest efektywna współpraca biznesowa, która może zaprocentować wzrostem zysków każdej ze stron.
Wzrost popularności turystyki kulinarnej najbardziej zauważalny jest w takich krajach, jak RPA, Argentyna, Brazylia, Indie, Egipt, czy Myanmar. Z pewnością jest to więc szansa na poznanie kultury tych krajów i szansa na wspomożenie ich gospodarek.