UNIJNY PROJEKT SIECI POCIĄGÓW NOCNYCH W 200 MIASTACH

Ashley Nault - Sep 27, 2021
0
Posłuchaj tego artykułu 00:03:33
Your browser doesn’t support HTML5 audio

Niemiecka Partia Zielonych przedstawiła propozycję powrotu nocnych pociągów wraz z utworzeniem sieci nocnych pociągów z 40 oddziałami na całym kontynencie.

Prawie rok temu, w grudniu 2020 roku, grupa państwowych operatorów kolejowych w Europie przedstawiła projekt Nightjet, sieć nocnych pociągów łączących 13 miast kontynentu, w nadziei na ożywienie formy podróżowania, która została zapomniana w czasie boomu tanich lotów w ostatnich dekadach.

Dla niemieckiej Partii Zielonych ta propozycja nie była wystarczająca, dlatego postanowili przedstawić projekt połączenia 200 miast.

Projekt Euro Night Sprinter Netzvision 2030+ zakłada uruchomienie 40 linii międzynarodowych, które umożliwią podróż ze wschodnich miast, takich jak Sankt Petersburg, Kijów czy Stambuł, do Glasgow, San Sebastián, Lizbony i Malagi.

Jak zauważył Terry Reintke, wiceprzewodniczący Grupy Zielonych/EFA w Parlamencie Europejskim, niektóre z największych miast europejskich staną się węzłami sieci nocnych pociągów, jak Paryż, Frankfurt, Monachium i Bruksela.

Więcej udogodnień dla podróżujących nocnym pociągiem

Celem jest, oprócz ożywienia tych pociągów, które przeżywały swój złoty wiek między latami 30. a 70. ubiegłego wieku, ułatwienie podróżnym zakupu biletów poprzez uruchomienie jednej platformy sprzedaży.

Przejazd przez Europę od końca do końca pociągiem jest możliwy, ale wymaga zakupu każdego biletu osobno, co powoduje gwałtowny wzrost ceny podróży, dlatego wiele osób wybiera loty.

Pociągi nocne, inny sposób podróżowania

Członkowie Partii Zielonych przypominają, że podróże pociągiem (zwłaszcza nocą) są drzwiami do przyjaźni i tworzą bardziej udane relacje społeczne niż loty czy podróże samochodem.

Wyjaśniają również, że luksus wielu szybkich pociągów może być włączony do usług nocnych, aby uprzyjemnić podróż.

Ponadto, kolej ma znaczący wpływ na zrównoważony rozwój: generuje 0,4% emisji gazów, podczas gdy samochody odpowiadają za 71,8%, lotnictwo za 13,2%, a transport morski za 14,1%.

Są to niektóre z korzyści podkreślanych przez Midnight Trains, francuski start-up, który przedstawił propozycję odzyskania nocnych podróży pociągiem przez Francję w wysokiej klasy kabinach, które mogą podróżować z Paryża do Barcelony, Madrytu, Berlina, Kopenhagi, Rzymu i Edynburga.

Pociąg transeuropejski jest wciąż w drodze

Innym projektem promującym korzystanie z pociągów jest Connecting Europe Express, który od 2 września objeżdża kontynent.

Po opuszczeniu Lizbony i zatrzymaniu się w Madrycie i Irun, pociąg opuścił Estonię i zmierza do Rygi, stolicy Łotwy. Podróż, podczas której przejedzie przez 100 miast, zakończy się 7 października w Paryżu.

Powiązane artykuły

Komentarze

Dodaj komentarz