Według ACI World, w opublikowanym biuletynie dotyczącym ruchu lotniczego na lata 2024-2053, liczba pasażerów lotniczych ma osiągnąć 22,3 miliarda do 2053 roku, co stanowi wzrost o dwa i pół razy w porównaniu do prognozy na 2024 rok. Szacunki te opierają się na danych z poprzedniego roku oraz prognozach na 2025 rok.
W okresie 2024-2043 globalny ruch lotniczy ma rosnąć średnio o 3,4% rocznie, osiągając 17,7 miliarda pasażerów. Do 2045 roku liczba ta wzrośnie do 18,7 miliarda, co oznacza podwojenie wartości z 2024 roku. W 2023 roku liczba podróżnych wyniosła 9,5 miliarda, co oznacza wzrost o 9% względem roku poprzedniego, choć było to mniej niż pierwotnie zakładano z powodu skutków pandemii. Początkowa prognoza na 2024 rok przewidywała 11,4 miliarda pasażerów, jednak cel ten nie został osiągnięty.
Oczekuje się, że w 2025 roku globalny rynek lotniczy całkowicie odbuduje się po pandemii i wejdzie w stabilną fazę wzrostu. Przewidywana liczba pasażerów ma wynieść 9,9 miliarda, co oznacza roczną stopę wzrostu na poziomie 4,8%.
Jeśli chodzi o prognozy na 2024 rok w poszczególnych regionach, Afryka ma obsłużyć 236 milionów pasażerów (107% poziomu z 2019 r.), a region Azji i Pacyfiku – 5 miliardów (103% względem 2019 r.). Europa również osiągnie 5 miliardów pasażerów (102% w stosunku do 2019 r.), a Ameryka Łacińska i Karaiby – 746 milionów (111% względem 2019 r.). Przewidywania dla Bliskiego Wschodu wskazują na 443 miliony podróżnych (109% poziomu z 2019 r.), a dla Ameryki Północnej – 1 miliard (104% względem 2019 r.).
Szybszy wzrost spodziewany jest w gospodarkach wschodzących, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie i w regionie Azji-Pacyfiku, gdzie w latach 2024-2030 prognozowane tempo wyniesie odpowiednio 5,2% i 5%, przekraczając globalną średnią na poziomie 4%.
Jednak rozwój branży lotniczej może napotkać wyzwania związane z napięciami geopolitycznymi. Możliwe ponowne wprowadzenie ceł przez Stany Zjednoczone pod rządami drugiej administracji Trumpa może wpłynąć na popyt na podróże międzynarodowe. Dodatkowo opóźnienia w dostawach samolotów mogą zwiększyć koszty operacyjne i wpłynąć na doświadczenia pasażerów.
Justin Erbacci, dyrektor generalny ACI World, podkreślił, że porty lotnicze, linie lotnicze oraz decydenci powinni podejmować śmiałe i strategiczne działania, aby sprostać przyszłym wyzwaniom i rosnącym potrzebom rynku.