W PEKINIE POWSTANIE NOWE LOTNISKO W 2017 ROKU

Nils Kraus - Nov 5, 2012
0

Pod koniec października nastąpiło ujawnienie planu nowego lotniska w Pekinie. Największy na świecie port lotniczy ma być oddany do użytku w roku 2017.

 

Lotnisko jest głównie efektem wysiłków NACO, jednej z holenderskich firm konsultingowych. Pekińskie lotnisko znajdować się będzie na obrzeżach miasta i szacuje się, że będzie mogło obsłużyć ponad 130 milionów podróżnych rocznie, czyli o 23 miliony więcej niż lotniska: Heathrow i JFK razem wzięte.

Funkcjonujący obecnie port lotniczy w Pekinie jest jednym z najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie i obsługuje rocznie około 75 mln pasażerów. Liczba ta wydaje się być jednak niewystarczająca, w związku z czym podjęto decyzję o rozwoju usług lotniczych w stolicy Chin.

Międzynarodowy Port Lotniczy Pekin Daxing – bo tak ma się nazywać nowe lotnisko, rozpościerać się będzie na powierzchni 21 km kw. na które składać się będzie osiem pasów startowych. Ze względu na swoje gabaryty do lotniska prowadzić będzie zintegrowany węzeł komunikacyjny, dzięki czemu z centrum miasta będzie się tam można dostać w niespełna 30 minut.

Podczas projektowania nowego lotniska szczególną uwagę zwrócono na wybiegi, drogi kołowania i płyty postojowe, co w efekcie ma się przełożyć na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2.

Futurystyczne plany NACO to kolejny przykład wykorzystania najnowocześniejszych technologii w branży lotniczej. Patrząc jednak na sprawę nieco bardziej obiektywnie obciążenia obecnie funkcjonujących lotnisk, takich jak Atlanta (89 mln pasażerów rocznie), Heathrow (65 mln pasażerów rocznie), Pekin (73 mln pasażerów rocznie), wydaje się, że powstanie kolejnego dużego lotniska jest niemal koniecznością. Nowy port w Pekinie, który ma obsługiwać 130 mln pasażerów rocznie ma być rozwiązaniem problemu.

O renomie wykonawcy lotniska, NACO świadczy imponujące portfolio firmy w skład którego wchodzi 550 lotnisk o różnej wielkości działających w 100 krajach. Współpraca konsultingowa przy budowie Viracopos Campinad International Airport w Brazylii skutkowała dwukrotnym wzrostem możliwości przeładunkowych do 15 mln rocznie.

Kolejną pozycją w portfolio NACO jest Amsterdam Schiphol Airport, które nos miano najlepszego lotniska na świecie. Efektywna działalność firmy od 1960 roku pozwala wierzyć w przypadki, gdzie z lotniska obsługującego rocznie 18 mln pasażerów można stworzyć prężnie działający port lotniczy obsługujący 48 mln pasażerów.

Budowa lotniska w Pekinie powinna utorować drogę dla kolejnych podobnych projektów w innych częściach świata. Szczególnie godna uwagi jest w tym aspekcie troska o środowisko naturalne i komfort pasażerów.

Powiązane artykuły

Komentarze

Dodaj komentarz