10 NAJBARDZIEJ FASCYNUJĄCYCH DWORCÓW KOLEJOWYCH

Andrew J. Wein - May 31, 2010
0

Wielu podróżnych uwielbia pociągi. Są wygodne, szybkie i ekologiczne. Jednakże nie same pociągi są interesujące, również stacje kolejowe. Tourism-review.pl przedstawia wam 10 stacji kolejowych o wspaniałej architekturze, ogłoszonych przez Opentravel.com.

Berlin Hauptbahnhof, Niemcy

Berlin Hauptbahnhof jest największą stacją kolejową w Europie. Dworzec główny w Berlinie jest bez wątpienia imponującym nowoczesnym, a według niektórych również futurystycznym, przykładem architektury. Budowa została zakończona w 2006 roku. Dworzec kolejowy ma dwa poziomy, 14 peronów oraz około 80 składów. W pobliżu znajduje się plaża, która według niektórych jest niezbyt praktyczna w zimie. Całość zbudowana jest głównie z metalu i szklanych paneli, które przepuszczają promienie śłońca do środka.

Dworzec kolejowy w Kuala Lumpur, Malezja

Budowa dworca kolejowego w Kuala Lumpur została ukończona w 1910 roku. Od tego czasu został on powiększony, przebudowany oraz przeszedł kilka istotnych zmian. Budynek jest mieszaniną stylów wschodu jak i zachodu, dzięki czemu wygląda bardziej jak zamek z bajki niż dworzec kolejowy.

North Park Cable Way, Austria

Projekt North Park Cable Way został stworzony przez studio architektoniczne Zaha Hadid. Ich znajdujące się w Innsbrucku, kolejki linowe są arcydziełami architektury współczesnej. Kompleks składa się z czterech różnych, ale podonych w swojej formie, stacji kolejowych. Chociaż architekci skorzystali z technologii używanych w przemyśle motoryzacyjnym, konstrukcja przypomina nic innego jak naturalny lód i formacje snieżne.

La Gare de Strasbourg, Francja

Kolejny interesujący dworzec kolejowy można znaleźć we Francji. Stacja La Gare de Strasbourg została zaprojektowana w 1883 roku przez berlińskiego architekta Johanna Jacobsthala. W roku 2007 dokonano jej imponującej renowacji. Został dodany nowy szklany kokon od frontowej strony budynku, w ten sposób wysoka na 120 metrów szklana konstrukcja tworzy interesujący kontrast do oryginalnych, zabytkowych części stacji Strasbourg.

Dworzec Kanazawa, Japonia

Ogromna, wysoka na 14 metrów brama prowadząca do wejścia dworca jest jedną z pierwszych rzeczy, którą widzą zbliżający się podróżni. Na wspaniałą kopułę, która przykrywa przejście łączące wschodnią i zachodnią część dworca, składa się 3000 małych, szklanych elementów. Dworzec Kanazawa słynie z połączenia tradycyjnej japońskiej drewnianej konstrukcji ze współczesną, futurystyczną architekturą.

Southern Cross Station, Australia

Southern Cross Station znajduje się w Melbourne. W 2002 roku miasto podjęło decyzję o przebudowie byłej stacji kolejowej Spencer Street Station w nowoczesny węzeł komunikacyjny, cały projekt został ukończony 4 lata później. Najbardziej interesującym elementem tego budynku jest jego falisty dach. Stacja ta otrzymała nawet nagrodę Lubetkin nadaną przez Royal Institute of British Architects za najbardziej niebywała, nowoczesną konstrukcję znajdującą się poza Unią Europejską.

Estacion De Atocha, Hiszpania

Widziałeś kiedyś dżunglę na dworcu kolejowym? Nie? Więc jedź do Madrytu! Budynek został zaprojektowany na wzór egzotycznego ogrodu przez Rafaela Moneo i zbudowany w 1851 roku. Dżungla rozciąga się na 4000 m kw. i jest domem dla niemal 500 gatunków roślin i zwierząt. Możesz więc wypatrywać mięsożernych roślin lub nawet żółwi w samym środku dworca kolejowego. Tym, którym takie przygody nie do końca odpowiadają, z pewnością przypadnie do gustu wizyta w renomowanym klubie nocnym.

Chhatrapati Shivaji Terminus, Indie

Dworzec, pierwotnie znany jako Victoria Terminus, znajduję się w Bombaju i jest jedną z najbardziej ruchliwych stacji kolejowych w Indiach. Został zaprojektowany przez Fryderyka Wilhelma Stevensa, angielskiego architekta, w XIX wieku. W 2004 stacja ta została wpisana na listę światowego dziedzctwa UNESCO, głównie dzięki zabiegom łączącym dwie kultury pod jednym dachem - angielski styl wiktoriański miesza się z tradycyjną, indyjską architekturą i tworzą razem niepowtarzalny klimat, niespotykany nigdzie indziej.

Antwerp Central Station, Belgia

Dworzec ten został wybudowany między rokiem 1895 a 1905. Jest bardzo znany dzięki swojej ogromnej kopule nad halą poczekalni oraz imponującemu wiaduktowi przez który stacja ta przypomina bardziej świątynie niż węzeł komunikacyjny. Nic dziwnego, że miejscowi nadali jej pseudonim - Katedra kolejowa.

St. Pancras Station, Wielka Brytania

Historyczny dworzec został zbudowany między rokiem 1864 a 1868 w Londynie. Mimo to, że w 1960 roku władze planowały zburzyć cały kompleks, konstrukcja przetrwała i niedawno przeszła gruntowną przebudowę. Dzisiaj dworzec St. Pancras Station jest podziwiany za swoją niesamowitą, wikoriańską architekturę oraz dwie imponujące rzeźby - pomnik Johna Betjemana i Meeting Place, wysoki na 9 metrów posąg z brązu przedstawiający parę. Jeśli zastanawiasz się gdzie jest najdłuższy bar w Europie - tak, kieruj się również na St. Pancras Station.

Dostarczono przez www.tourism-review.pl, dostawcę aktualności turystycznych dla branży turystycznej na całym świecie. Odwiedź www.tourism-review.pl.

Powiązane artykuły

Komentarze

Dodaj komentarz