SIEDEM CUDÓW ŚWIATA PRZEMYSŁOWEGO

Gregory Dolgos - Dec 5, 2011
0

Jakie są największe osiągnięcia inżynierii XIX i początku XX wieku? Brytyjska pisarka – Deborah Cadbury napisała książkę pod tytułem „Siedem cudów świata przemysłowego” prezentując tam najwspanialsze osiągnięcia współczesnej inżynierii, które można zwiedzać i podziwiać. Tourism-Review.pl publikuje je za brytyjską pisarką.

Latarnia Bell Rock

Latarnia Bell Rock konstrukcji szkockiego inżyniera – Roberta Stevenson’a wybudowana została na wschodnim wybrzeżu Szkocji w latach 1807-1811. Stevenson zdecydował się wybudować latarnię w jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc na świecie. Bell Rock – duża 11 milowa rafa jest bardzo niebezpieczna w podejściu Firth of Forth. Ponadto, skała przez większość czasu, z wyjątkiem kilku godzin w czasie odpływu każdego dnia, znajdowała się pod wodą, co powodowało kolejne trudności w procesie realizacji projektu. Niemniej, zbudowana przez Stevenson’a latarnia morska do dziś jaśnieje na Morzu Północnym i jest jedną z najstarszych latarni w regionie.

Great Eastern

Great Eastern, kolosalny statek zaprojektowany przez Isambarda Kingdom Brunela jest jedynym z opisanych tutaj cudów, który nie przetrwał próby czasu. Wybudowany w 1858 roku na Tamizie był pierwszym statkiem w całości wykonanym z żelaza i jednym z najbardziej luksusowych ówcześnie wycieczkowców. Statek ten miał 700 metrów długości, dzięki czemu był najdłuższym na świecie. Mógł przewieźć jednocześnie 4 000 osób. Projekt był w swoim czasie bardzo rewolucyjny. Statek urzekał przede wszystkim solidnym wykonaniem, mocnymi silnikami i podwójnym kadłubem. Można zatem powiedzieć, że koncepcja Brunela zapoczątkowała zupełnie nowe trendy w budowie wycieczkowców.

Londyński system oczyszczania ścieków

Latem 1858 roku Londyn znalazł sie w szponach kryzysu zwanego “Great Stink”. Przyczyną tego był ogromny wzrost liczby ludności w pierwszej połowie XIX wieku i nieodpowiednie warunki sanitarne. Przez miasto przetoczyły się więc trzy epidemie cholery, które pochłonęły w sumie 30 000 ludzi. Aby poprawić nieco sytuację, niezbędne było stworzenie nowego systemu oczyszczania ścieków. Stworzył go jeden z miejscowych inżynierów – Joseph Bazalgette, który wybudował 82 milowe kanały. Jego rewolucyjny projekt pomógł przekształcić miasto w pierwszą nowoczesną europejską metropolię, która wyznaczała standardy dla innych miast Starego Kontynentu.

Transkontynentalna linia kolejowa

W połowie XIX wieku Transkontynentalna Sieć Kolejowa ułatwiła komunikację w USA łącząc wybrzeże Oceanu Atlantyckiego z Pacyfikiem. Początkowo budowa tej sieci była podzielona na dwa zespoły. Jeden budował na wschodzie, drugi na zachodzie, jednak po okresie Wojny Domowej w USA oba zespoły ostatecznie w 1869 roku połączyły swoje siły skracając podróż wzdłuż Ameryki z kilku miesięcy na kilka dni.

Most Brookliński

Most Brookliński został zaprojektowany przez słynnego niemieckiego inżyniera – Jana Roebling’a, do dziś jest jednym z najstarszych mostów w USA. Wybudowany w 1883 roku łączy Manhattan z Brooklynem nad East River. Ze swoją rozpiętością na poziomie 1 595,5 stóp (486,3 m) do dziś pozostaje najdłuższym mostem na świecie. Jego fundamenty zatopione są 70 metrów w głąb rzeki. Od momentu otwarcia, most ten jest symbolem Nowego Jorku i w 1964 roku został uznany tytułem National Historic Landmark, a w 1972 tytułem National Historic Civil Engineering Landmark.

Kanał Panamski

Kanał Panamski jest 77 kilometrowym kanałem żeglownym w Panamie łączącym Ocean Atlantycki ze Spokojnym, który ma kluczowe znaczenie dla międzynarodowego handlu. Jest to jeden z najtrudniejszych i największych projektów inżynierskich, jakie kiedykolwiek powstały. Powstanie kanału miało ogromny wpływ na żeglugę pomiędzy oboma oceanami. Dzięki niemu można było zrezygnować z niebezpiecznych i długich podróży Cieśniną Magellana. Pierwsza próba zbudowania kanału miała miejsce w 1880 roku pod przewodnictwem francuskiego inżyniera Ferdinanda de Leseps’a, który wcześniej zaprojektował Kanał Sueski. Jednak po tym, jak w trakcie budowy zmarło 21 900 pracowników (głównie na malarię i żółtą febrę), prace wstrzymano. Druga próba zakończyła się już jednak sukcesem i w 1914 roku uruchomiono kanał.

Zapora Hoovera

Zapora Hoovera to tama wodna na Wielkim Kanionie rzeki Kolorado, na granicy stanów Arizona i Nevada. Zbudowana została w latach 1931-1936, czyli w czasie światowego kryzysu gospodarczego. Twórcą projektu był Frank Crowe, który z premedytacją wykorzystał trudny czas na rynku pracy i za niewielkie pieniądze przyjął bardzo wielu pracowników, spośród których część podczas realizacji projektu straciła życie.

Dostarczone przez Tourism Review.pl, dostawcy aktualności turystycznych dla światowej społeczności związanej z branżą turystyczną. Odwiedź www.tourism-review.pl

Powiązane artykuły

Komentarze

Dodaj komentarz