Chorwacja bardzo liczy na branżę turystyczną w kontekście poprawy sytuacji finansowej kraju po kryzysie gospodarczym. Odnotowany ostatnio duży napływ turystów z Niemiec i Austrii sprawił, że to właśnie Chorwacja radzi sobie najlepiej spośród państw dawnej Jugosławii.
Długość chorwackiego wybrzeża oraz wielość wysp ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju turystyki w kraju. W związku z tym Chorwacja wraz ze swoimi wspaniałymi plażami i zabytkowymi miastami – takimi jak chociażby Dubrownik, jest bardzo popularną destynacją zarówno dla turystów z Europy Wschodniej, jak i z krajów zachodnich.
W pierwszym półroczu bieżącego roku odnotowano 11%-owy wzrost w chorwackiej branży turystycznej. Stało się to głównie dzięki licznie przyjeżdżającym do kraju turystom ze Słowenii, Niemiec i Austrii. Dane procentowe przełożyły się w rzeczywistości na liczbę blisko 3,2 miliona osób które w okresie od stycznia do czerwca przekroczyły chorwacką granicę.
Efektem tego jest również zwiększona o 13,7 miliona liczba odbywanych w Chorwacji noclegów, co daje z kolei 13%-owy wzrost w porównaniu z rokiem 2010. Kolejną optymistyczną wiadomością jest fakt, że turyści przyjeżdżający obecnie do Chorwacji wydają coraz więcej pieniędzy podczas swojego pobytu.
Ten sukces jest składową bardzo wielu czynników, jednak najważniejszym z nich jest chyba zmiana mentalności Chorwatów z jugosławiańskiej na zachodnio-europejską, co skutkuje np. coraz bardziej efektywną walką z korupcją oraz wieloma innymi pozytywami.