To nowa grzywna, która wpada do paryskiej kasy. Po Airbnb, przyszła kolej na Booking, który został skazany przez paryski sąd na zapłacenie 1,234 mln euro miastu Paryż.
Powód konfliktu? Booking com nie przekazał miastu pewnych informacji, w szczególności dotyczących liczby dni, w których wynajmowane były umeblowane kwatery turystyczne.
Od wejścia w życie ustawy ELAN w 2019 r. platformy są zobowiązane do przekazywania miastom bilansu swoich wynajmów, aby te mogły sprawdzić ich legalność i w razie potrzeby przeprowadzić kontrole - przypomina gmina Paryż w oświadczeniu wydanym po decyzji sądu.
Jednak kilka platform od początku odmawiało przestrzegania tej zasady. Paryż zdecydował się pozwać z tego powodu dziewięć platform, w tym Booking com, największą z nich, której dotyczyło prawie 3 tys. ogłoszeń. Konkretnie, miasto Paryż zaatakowało holenderską platformę za nieprzekazanie danych za lata 2019 i 2020, ponieważ Booking przesłał swoje dane za rok 2021, twierdzi miasto.
Regulacje dotyczące wynajmu sezonowego
"Znajdujemy się w punkcie zwrotnym, jeśli chodzi o regulacje dotyczące umeblowanych kwater turystycznych" - podkreśla cytowany w oświadczeniu Ian Brossat, zastępca mera Paryża ds. mieszkalnictwa. Miasto Paryż już wcześniej otworzyło ogień z Airbnb, któremu wcześniej nakazano zapłacić ponad 8 mln euro na rzecz miasta Paryż w związku z regulacją sezonowych wynajmów.
W rzeczywistości, tysiące ogłoszeń promujących paryskie kwatery nie posiada numeru rejestracyjnego na Airbnb, który jednak jest obowiązkowy w ogłoszeniach klientów. Dla przypomnienia, numer ten musi umożliwiać liczenie noclegów, ograniczonych do 120 w ciągu roku, wynajmujących. Po przekroczeniu tych 120 nocy, najemcy muszą zwrócić się do Urzędu Miasta Paryża o zmianę sposobu użytkowania swojego domu.
W ostatnich latach Komisja Europejska podjęła działania mające na celu uczynienie transakcji konsumenckich na Booking com bardziej przejrzystymi. W szczególności Booking com, podobnie jak Expedia, zgodziła się wyjaśnić swoje wpisy, takie jak to, które oferty są wyróżnione, w jaki sposób płatności otrzymane przez dostawców zakwaterowania wpłynęły na rankingi, ile osób chciałoby dokonać rezerwacji w tym samym hotelu w tym samym terminie oraz ile pokoi pozostaje dostępnych na stronie.