Amerykański producent Boeing’a planuje przejąć kupujących samoloty od Airbusa. Zarząd Boeing’a zadeklarował się już, że będzie zaopatrywał 50% floty China Eastern, która składa się obecnie z dziesięciu samolotów Airbusa (A340). Jest to oczywiście tylko część większej umowy, która obejmuje sprzedaż dwudziestu samolotów typu Boeing 777 liniom lotniczym China Eastern. Wartość tego kontraktu opiewa na kwotę 6 mld dolarów.
Pozostałe 50% floty chińskiej linii lotniczej zostanie uzupełnione poprzez samoloty typu A240 oraz piętnaście maszyn typu A330. Realizacja tego kontraktu może zostać jednak nieco opóźniona ze względu na pewne problem, jakie mają obecnie miejsce w Europie.
Największe firmy działające w branży lotniczej czasami prowadzą politykę polegającą na nabywaniu samolotów używanych od innych linii lotniczych. Wymaga to jednak odpowiedniego lobby przekonującego ów linię do zakupu nowych maszyn. Warto przy tym podkreślić, że przemysł ten jest warty około 100 miliardów dolarów rocznie.
Podobna sytuacja zdarzyła sie już w latach 90-tych, kiedy to Boeing zakupił kilka samolotów typu A340 od Singapurskich Linii Lotniczych. Było to posunięcie mające na celu zwiększenie sprzedaży modelu Boeing 777. Co ciekawe, w 2011 roku Airbus wstrzymał produkcję modelu A340 ze względu na zbyt niski poziom jego sprzedaży.
Około 30 lat temu Boeing zakupił kilka maszyn typu A310s od kuwejckich linii lotniczych. Miało to oczywiście na celu zachęcenie przewoźnika do zakupu nowych samolotów produkcji Boeing’a. Z kolei cztery lata temu Air Algeria stwierdziły, że Airbus chciał odkupić wszystkie samoloty Boeinga będące w posiadaniu przewoźnika. Zarząd Airbusa obalił oczywiście te zarzuty i nazwał je jako bezpodstawne.
Część floty Airbusa, której w posiadaniu są Linie China Eastern obejmuje 5 modeli typu A340-600. Aktualna cena rynkowa każdego z tych samolotów to około 55 milionów dolarów. Niektórzy eksperci twierdzą jednak, że te ceny są nieco zawyżone, a głównym czynnikiem decydującym o ostatecznej kwocie powinien być stan silników, których nadmierna eksploatacja może obniżyć tę wartość nawet do 30 milionów dolarów.
Warto również podkreślić, że ponad połowa modeli A340s ma więcej, niż 15 lat. To samo w sobie znacznie zmniejsza szanse na zatwierdzenie tej floty przez chińskiego przewoźnika. Jest to więc szansa dla Boeinga, który planuje zwiększyć zasięg i popularność modelu 777 na arenie międzynarodowej, a zwłaszcza na rynku chińskim.