500 milionów turystów w regionie Morza Śródziemnego do 2030 roku?

Theodore Slate - Apr 30, 2012
0

Region Morza Śródziemnego do roku 2030 może stać się jedną z najważniejszych destynacji turystycznych. Aktualne statystyki wydają się być bowiem bardzo korzystne dla tego regionu, a jak podaje Światowa Organizacja Turystyczna w roku poprzednim tereny zlokalizowane wokół basenu Morza Śródziemnego odwiedziło 300 mln osób, co stanowiło około jedną trzecią ruchu turystycznego w 2011 (980 mln).

Warto ponadto zaznaczyć, że całkowite przychody z turystyki w regionie Morza Śródziemnego wyniosły 190 mld Euro. Szacuje się, ze jest to około 26% całkowitego dochodu z turystyki na świecie w zeszłym roku. Liczby te uwzględniają wszelkie trudności z jakimi borykała się branża w 2011 roku.

Turystyka jest głównym problemem ekonomicznej równowagi w krajach usytuowanych wokół basenu Morza Śródziemnego. Na przestrzeni lat 1995 – 2010 liczba turystów odwiedzających ten region wzrosła bowiem jedynie o 3,7%. Najwięcej spośród tych turystów stanowią Europejczycy (81%), w następnej kolejności wymienia się turystów z Bliskiego Wschodu (6%), Amerykanów (6%) oraz mieszkańców Afryki (7%).

Spośród krajów śródziemnomorskich, największą popularnością cieszy się Francja, którą w zeszłym roku odwiedziło 79 milionów turystów. Nie powinno to nikogo dziwić, gdyż kraj ten kryje w sobie wiele fantastycznych atrakcji takich jak Luwr i Wieża Eiffla. Tuż za Francją plasują się następujące kraje: Hiszpania (57 milionów turystów), Włochy (46 mln), Turcja (29 mln) i Grecja (16 mln).

Światowa Organizacja Turystyczna przewiduje, że branża turystyczna w regionie Morza Śródziemnego w najbliższych latach przeżywać będzie prawdziwy rozkwit. Do roku 2030 ma tam przybyć aż 500 mln turystów. Choć na chwilę obecną liczba ta wydaje się być nieprawdopodobna, to ze względu na spadek popularności Bliskiego Wschodu (31%) i Afryki Północnej (10%) może się urzeczywistnić.

Te niekorzystne zmiany mają mieć jednak charakter tymczasowy, a potencjał wzrostu w branży turystycznej na Bliskim Wschodzie, w Afryce Północnej oraz we wschodniej części Morza Śródziemnego ma się stopniowo zwiększać w miarę wdrażania nowych strategii marketingowych.

Nie da się przy tym ukryć, że branża turystyczna potrzebuje zmiany strategii dotarcia do nowych turystów poprzez między innymi udoskonalenie oferowanych produktów i rozwój atrakcji turystycznych. Z pewnością pomogą w tym również coraz niższe ceny połączeń lotniczych i coraz bardziej korzystne przepisy dotyczące ochrony środowiska naturalnego. Ważny w tym kontekście jest także rozwój nowoczesnych technologii i promowanie szeroko pojętego regionalizmu. W przypadku, gdy powyższe warunki zostaną spełnione, to 500 milionów turystów do 2030 roku nie wydaje się być liczbą tak bardzo nierealną.

Powiązane artykuły

Komentarze

Dodaj komentarz